Recenzie - „Inspiră adânc! Expiră!”, de Ciprian Albu

Titlu: Inspiră adânc! Expiră!
Autor: Ciprian Albu
Editura: Sedcom Libris
Nr. de pagini: 139
Disponibilăaici.
“Inspira adanc. Expira. Citisem undeva tampenia asta. Ha, chiar cum ar fi sa trebuiasca sa iti amintesti ca trebuie sa respire. Comic, nu?”

După ce am terminat de citit această carte, am stat să meditez profund asupra vieții, asupra rolurilor oamenilor în viața noastră, asupra modului în care pașii ne poartă atât de repede și insesizabil de pe calea împlinrii spre nostalgie și amăgire, într-un mod atât de ușor.

În Inspiră adânc! Expiră! autorul reușește să îmbine armonios din perspectiva unor personaje măcinate de regrete și vise iluzorii, cele mai adânci ințelesuri ale vieții, cât și ale firii omenești, evidențiate prin intermediul unei povești despre destin. Ceea ce am apreciat cel mai mult este felul în care jocul de-a timpul a reușit să mă transporte dinspre un trecut îndepărtat, proiectat prin intermediul amintirilor nostalgice și a lipsei maturității cu ajutorul căreia ne însemnăm propriile decizii, spre diferite ipostaze și perspective ale prezentului, care ne fac să alunecăm mai întâi spre un vis împlinit, după care spre un coșmar deznădăjduitor și invers. Iar acest lucru nu este frustrant absolut deloc, ci, din contra, te face să meditezi asupra faptelor și deciziilor pe care ai fi putut să le iei, spre înfăptuirea propriului destin.

În ciuda faptului că destinul are planuri pentru noi toți, are nevoie și de ajutor din partea noastră, iar la baza realizării acestui lucru sunt două lucruri: noi înșine și statornicia noastră. Nu am mai citit ceva de mult timp, care în același timp să mă și captiveze, și să îmi dea de înțeles și anumite lucruri despre viața de zi cu zi, care, deși e simplă, pe atât se și complică.

Cartea aceasta m-a făcut să îmi pun întrebări despre mine, lume, greșelile făcute, în special cele ale personajului principal, despre misterioasele ploi de meteoriți însoțite de prezența broaștelor țestoase, despre felul în care lăsăm regretele și temerile să ne amăgească încet, dar sigur, și să ne întunece mintea,sufletul și judecata, fiind transpuse irrațional în acea “Arătare” care nu lasă loc decât pentru pierdere și uitare.
         De ce crezi tu că trebuie să mă destăinui ție? Ce ești tu, popă? Sunt la spovedanie sau cum? Cred sau nu cred, nu e important. De ce ocolești orice răspuns? Ți-e frică să afli adevărul?

Cum facem să fie posibil să dăm viață plăsmuirilor noastre, care continuă să ne amăgească pe baza faptelor întocmite, a greșelilor nerecunscute nouă înșine, a vinei neîmpărtășite?
Cum reușește personajul să realizeze asta?
Cum va da viață unor asemenea gânduri întunecate?

Personajele sunt realiste, pline de amintiri dureroase, cât și secrete nedezvăluite. Autorul ni le prezintă în câte un capitol, ca mai apoi să ne fie înfățișate din perspectiva altor personaje în următoarele capitole. Iar de fiecare dată, destinele personajelor participante sunt unite prin intermediul laitmotivului operei, ploaia de meteoriți, care pare să le marcheze gândurile și simțurile, prin apariția sa misterioasă, continuă, pe care vă voi lăsa pe voi să o descoperiți.

În final, pot să afirm că opera autorului Ciprian Albu, înșală cititorii prin numărul paginilor și, deși nu este o lectură dificilă, complicată, solicită multă atenție la detalii și la mesajele transmise prin intermediul simbolurilor utilizate. Această lectură a reprezentat un carusel pentru mine, care m-a “invârtit” prin toate sentimentele posibile, pe care le-am simțit eu însămi pe pielea mea, prin intermediul unor personaje succint caracterizate. Poate nu aveți încredere în autorii români. Poate ați renunțat să le dați o șansă din cauza unor cărți mai puțin apreciate de către voi.
 Trebuie să dați o șansă acestei cărți minunae, să descoperiți un stil nou, uimitor, remarcabil, noi idei care mie, personal, mi-au schimbat perspectiva din multe puncte de vedere.

Mulțumesc autorului pentru exemplarul trimis.
Aveți șansă să câștigați și voi un exemplar, cu autograf - click aici pentru a vă înscrie.